Quantcast
Channel: Vägen till Frihet
Viewing all articles
Browse latest Browse all 18

Reflektioner efter några månader i Thailand

$

Det har nu gått några veckor sedan vi återvände till Sverige efter 90 fantastiska dagar i Thailand. Under dessa veckor i Sverige har vi fått tid att tänka, reflektera och verkligen känna efter vad det här "breaket" gav oss och även planera för vår framtid. Som jag skrivit om tidigare på bloggen är vår plan att vara lediga några månader per år på varmare breddgrader samt 4-6 veckor i Sverige på sommaren och jobba resten av tiden. Just nu känner vi oss inte färdiga med yrkeslivet eftersom vi (än så länge) trivs allt för bra med våra jobb. Kombinationen känns i nuläget helt rätt för oss.

Som jag redan varit inne på hade vi en fantastisk tid i Thailand. Som familj kom vi ännu närmare varandra och har fått uppleva så mycket tillsammans och verkligen haft tid att umgås. Vi har dessutom träffat mängder av kul människor (såväl svenskar som människor från andra länder) som vi är väldigt tacksamma för att vi har fått lära känna. Faktum är att jag till och med har träffat ett par av dem även efter återkomsten till Sverige och har kontakt med flera andra.

Vi lämnade Sverige en kylig dag i början av januari. Då hade vintern definitivt börjat även om den riktiga kylan ännu inte hade slagit klorna i kungariket Sverige. Efter många timmars resande klev vi ut i den thailändska värmen vilket var en helt fantastisk känsla. Vår familj är soldyrkare så att byta bort grått, kallt, snålblåst, snö och regn mot sol och värme kändes mycket enkelt. Våra första dagar tillbringades i Bangkok på ett trevligt hotell. Vi har dessutom goda vänner i Bangkok (och vår dotter har en av sina närmsta vänner där) så det blev några minnesvärda dagar i gott sällskap.

Hotellet vi bodde på i några dagar, supermysigt!

I Bangkok umgicks vi med våra vänner, shoppade kläder, besökte skybars och åt gott. Jag älskar verkligen det thailändska köket, men vi hittade faktiskt en italiensk restaurang som var grym. Deras pasta vongole var suverän och till och med bättre än de flesta jag provat i Italien :)

Restaurangen, en "kvarterskrog" i Sukhumvit Bangkok. Fantastisk mat, vin och service.

Efter några dagar i Bangkok tog vi en taxi till den lilla fiskebyn Huay Yang där vi skulle tillbringa merparten av tiden. Vi hade hyrt ett modernt hus där med egen trädgård och väl på plats bodde vi in oss snabbt. Eftersom vi har en dotter i skolåldern var en bra skola viktigt för oss och i Huay Yang finns en svensk skola som håller hög klass.

"Vårat" hus var väldigt modernt och hade även ett välutrustat kök där vi kunde laga mat då och då

Det var helt klart ett stort plus att ha en egen trädgård. Bland annat hade vi fyra stycken bananpalmer som vi kunde skörda bananer ifrån vid några tillfällen. Vi hade även tre mangoträd, ett limeträd, kokospalmer mm så det fanns mycket färsk frukt att äta. Att kunna gå ut på morgonen och hämta färsk mango, bananer osv är oslagbart kan jag säga. Förutom det som redan fanns i trädgården passade jag även på att odla lite ätbart i krukor (t ex sallad) och med turboklimatet som råder i Thailand gick det att skörda snabbt. Vilken lyx!

Att skörda egna bananer är en rätt härlig känsla :)

Efter några dagar på plats började vår dotter i skolan och det tog ärligt talat en minut för henne att få nya vänner. Därefter var "tjejmaffian" oskiljaktiga och umgicks intensivt. Som förälder blir man så glad av att se ens barn få nära vänner så fort och se hur de har så kul tillsammans. Självklart saknade hon sina vänner från Sverige då och då (men de talades ofta vid via bla Skype), men tack vare detta nya kompisgäng blev allt bra. Dessutom hade vi vuxna massor av tid så att skjutsa, hämta, lämna, ta hand om var ju inget som helst problem. Jag vet dessutom att tjejgänget även idag har kontakt med varandra genom sociala medier och vår förhoppning är givetvis att sammanstråla igen framöver.

Skolans pool mitt i paradiset!

Även vi vuxna fick många nya vänner och det var inte direkt ovanligt att vi umgicks med våra nyfunna vänner och åt lunch och/eller middag tillsammans. Livet är så otroligt enkelt där, det är 27-30 grader varmt ute även på natten, maten är fantastisk god och det är relativt billigt att äta ute. Den ekvationen gör det helt enkelt otroligt enkelt att spontanumgås.

Så vad gjorde vi där då? Ska jag vara ärlig tror jag aldrig att jag har varit så aktiv som i Thailand. Oftast (på vardagarna) gick vi upp runt kl 7, tog en dusch och fixade frukost. Därefter tog vi vespan och körde vår dotter till skolan vilket tog max 5 minuter . "Rusningstrafiken" i Huay Yang bestod av några salenger och vespor, noll rödljus och massor av leenden :) Efter lämning åkte jag och min fru till byns gym "Chang Corner" där vi körde ett pass med löpning och styrketräning. Underbar start på dagen!

Byns gym

Ibland körde vi t om två pass per dag eftersom vi även var med på Muay Thai träning ett par dagar i veckan. Galet jobbig träningsform, men väldigt roligt. Det erbjöds även yoga, tabata mm så det saknades inte möjligheter till fysisk aktivitet.

Förutom att träna, umgås med vänner, odla mm gjorde vi även många roliga utflykter. Vi hade två vespor (som gör typ 90 km/h) och trafiken i regionen är väldigt lugn och vägarna suveräna varför det kändes rätt säkert att dra iväg på längre utflykter. Det var verkligen kul att besöka thailändska ställen som var allt annat än tillrättalagda. På dessa ställen gick det också att hitta riktig thailändsk mat som var galet billig och samtidigt fantastisk (att käka för 40 THB/person var definitivt inga problem). Det fanns också många grymma hotell där det mer eller mindre var tomt.

Strand vi hittade på en av våra utflykter. Inte en människa, kritvit strand och kristallklart vatten!

Vi hyrde ett strandvilla för något dygn och möttes av en soluppgång som inte gick av för hackor.

En felåkning ledde oss till detta magiska ställe.

Mysigt hotell vi hittade där vi sov över och tog en drink. Det går att ha det sämre :)

Utöver detta gick vi även på matlagningskurs vilket var väldigt roligt. Att få laga mat på ett superenkelt thaiställe var inspirerande och när man i byn dessutom erbjöds förstklassiga varor på alla marknader var det omöjligt att inte laga mat då och då.

Kött, fisk, grönsaker och frukt i mängder. Total lycka för alla som gillar mat!

Tiden i paradiset flög snabbt förbi och självklart längtar vi ofta tillbaka till värmen, solen, livsstilen och den härliga stämningen. Det har dock varit relativt enkelt att komma tillbaka till Sverige igen och verkligen kul att träffa alla vänner. Vår och sommar i Sverige har dessutom sin charm. Att få komma till Sverige och möta våren ser jag som ett privilegium.

Att återgå till jobbet har känts riktigt bra och till och med inspirerande (jag är verkligen tacksam för att både jag och min fru har riktigt bra arbetsgivare). På plats i Thailand undrade jag ibland hur det skulle bli att börja jobba igen, men jag kan nu konstatera att ett längre break en gång per år gör enorm skillnad. Vi kan med andra ord konstatera att vårt upplägg med några månader ledigt per år känns helt rätt och är ett koncept vi verkligen vill fortsätta med. Tack vare våra passiva inkomster ser dessutom prognosen för att den drömmen ska bli verklighet riktigt bra ut. Nu skissar vi på nästa resa och har kommit en bra bit på väg. Om allt går som det ska drar vi iväg i december igen!